هیوندای

IBM چند روز پیش برای اولین بار، اطلس ی نحو مربوط به محصولات آینده ی خود را در مرزوبوم ی رایانش کوانتومی (Quantum Computing) به رخ عمومی منتشر کرد. اطلاعاتی که IBM عرضه داده، شامل موضوعات زیادی هستند که تک تک آن ها تحلیلی مجزا می طلبد؛ اما عمده ترین اطلاع برای کوتاه مدت این است که IBM می گوید تو مسیر تولید پردازنده ای کوانتومی با متجاوز از ۱،۰۰۰ کیوبیت (Qubit) استراحت دارد و تا سال ۲۰۲۳ به این هدف می رسد. داخل رایانش کوانتومی از واحدی با عنوان کیوبیت استفاده می شود. کیوبیت را می توان کوچک ترین واحد ذخیره ی معلومات و معیاری از ارزش اطلاعات کوانتومی به شمار آورد.

ظاهرا این پردازنده ی کوانتومی IBM راحتی است چیزی در بین ۱۰ تا ۵۰ کیوبیت قانون دان (Logical Qubit) داشته باشد. درحال حاضر، پردازنده های کوانتومی IBM حداکثر ۶۵ کیوبیت دارند. IBM گفته است که سال آینده ی میلادی پردازنده ای کوانتومی با ۱۲۷ کیوبیت می سازد و در سال ۲۰۲۲، پردازنده ی متشکل از ۴۳۳ کیوبیت را به مرحله ی تولید می رساند.

IBM به عزم دستیابی بوسیله اهدافش اراده دارد نوعی یخچال رقیق سازی (Dilution Refrigerator) کاملا جدید بسازد تا تراشه های بزرگ متاخر خود را داخل آن جای دهد. این باهم اتحاد کردن در پی ایجاد فناوری اختصاص ای است تا بتواند با مصرف از آن، بین چند مغز از آن ها ارتباط معتمد درنگ تا سیستمی شبیه بوسیله معماری های چندهسته ای به کاررفته در تراشه های کلاسیک خلق شود. 

داریو گیل، پاسبان ی IBM، در گفت و گو با رسانه ی تک کرانچ اخبار کرد غرض این همکاری بخاطر عمومی کردن نقشه ی نحو پردازنده های کوانتومی تصمیمی حساب شده بود. او انتشار اطلس ی راه IBM را به تولد صنعتی نصف هادی تشبیه کرد و گفت IBM احساس کرده است بوسیله ایفا این امر نیاز دارد؛ زیرا معتقد است پردازنده های کوانتومی صنعت کاملا جدیدی تشکیل می دهند و باید از پروژه های معمولی یا آزمایش ها علمی شاخص باشند. داریو گیل درادامه اعلام کرد IBM در زمانی زننده توانسته به طور جدی مسبوق مرحله ی تولید پردازنده های کوانتومی پیشرفته شود.

گیل می گوید برای دستیابی بوسیله هدف نهایی در صنعت کوانتوم، یعنی پیدایش رایانه ی کوانتومی بدون منکر درون استاندارد زیاد بزرگ، IBM می توانسته دو سطر متفاوت در پیش بگیرد. ابتدایی پروگرام می توانست بیشتر همچون پروژه ی آپولو (Apollo) ناسا باشد. درون این روش، همه کنارهم جمع می شوند و یک دهه روی مشکلی خاص کار می کنند و تمامی راهکارها درکنارهم قرار می گیرند تا لحظه ای تاریخی ایجاد شود.

طبقگفته ی داریو گیل، فلسفه ی دیگری هم می استعداد برای دستیابی به هدف یادشده مطرح کرد. او می گوید در رویه دوم از خویشتن می پرسیم «امروز چه موثر می توانیم عمل دهیم؟» تا تمامی توانایی هایمان را شناسایی کنیم. تو مرحله ی بعد، سراغ بازخوردهای کاربران می رویم تا بتوانیم آنچه مشتریان می خواهند، دردسترس آن ها صبر دهیم و بوسیله همین ترتیب، توانایی ساختن اجتماع ای جدید و متفاوت خواهیم داشت. او می گوید در راه دوم، باید حتما نقشه ی سیاق را نیز دردسترس راحتی دهید تا همه بدانند چه مسیری باید طی شود. گیل می گوید او و اعضای تیمش در IBM به روش دوم متقی هستند. 

پاسبان ی IBM می گوید امروزه به مرحله ی جدیدی از صنعتی کوانتوم رسیده ایم و در شرایطی هستیم که سرمایه گذاری مناسب برای صنعتی کوانتوم انجام شده و این تنخواه گذاری ها بوسیله منظور آغاز مکانیسم هایی اختصاص برای هماهنگ کردن برنامه ها ضروری هستند. درواقع موافق گفته ی داریو گیل، با برنامه ریزی درست به لطف سرمایه گذاری مناسب، می نبوغ از هدررفتن وقت و تشخیص نادرست منابع موردنیاز جلوگیری کرد.

گیل چنین وضعیتی را بوسیله روزهای آغازین صنعت نیم هادی تشبیه می کند؛ یعنی همان دورانی که هر شرکت مبتلا ارتکاب کاری ویژه بود و عملا مسیر مشخصی حیات نداشت. بااین حال با گذشت زمان، اکوسیستم متشکل از باهم اتحاد کردن های متفرقه داخل بازار ظاهر شدند. امروزه، به جایی روان ایم که شریک شدن ها فناوری های جدیدی قرین لیتوگرافی Extreme Ultraviolet را معرفی می کنند. IBM می گوید عرضه ی نقشه ی راه باعث می شود درون آینده، صنعت تراشه های کوانتومی نیز بوسیله این جنین برسد.بیشتر بخوانید:احاله تولیدات نیمه هادی به قبر آمریکا ۵۰ میلیارد دلار نفقه به خشکی امدن استیکی از مدیران AMD: ذن 3 معماری بیش قدرتمندی استجن سون هوانگ: انویدیا و آرم مکمل یکدیگر هستندشیائومی و ریلمی مشغول ساخت گوشی با تراشه 5 نانومتری هستندجنسن هوانگ می گوید احتمالا پردازنده های آرم با برند انویدیا عرضه می شوند
  • ۹۹/۰۶/۲۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی