هیوندای

بوسیله گزارش همشهری آنلاین، ابتدای هفته سیال بود که کانال منابع طبیعی ایران، از بازگشت بهره برداران چوب به نیستان های هیرکانی خبر داد. براساس اسناد منتشرشده، مجوز برداشت ۳میلیون مترمکعب درختان شکسته و افتاده تو قالب طرح های پرورشی و بهداشتی صادر شده است.

در این خبر تأکید شد که مافیای چوب موفق شده است فرمان یکروز برداری تخته از میراث جهانی هیرکانی را با دورزدن قانون دستور کار ششم ترقی بوسیله مشت آورد. این خبر اگرچه با سرعت از سوی راه اندازی جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ناحیه تکذیب شد، اما نگرانی دلسوزان منابع طبیعی ناحیه را درون سال های اجرای طرح تنفس جنگل به همراه داشت.

رسانه ها بوسیله نقل از منابع محلی خبر داده اند که تو جنگل های قره تخت مینودشت، یک پیمانکار اقدام به پیمانه درختان سرپای بلوط و ممرز تو پیاده شدن درختان سیل آورده کرده است. این شواهد نشان می دهد که نگرانی طرفداران طرح تنفس جنگل در زمینه هرگونه برداشت از درختان شکسته و افتاده نیستان بی مورد نبوده است.

مسعود منصور، مهتر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ناحیه نیز داخل بیست ونهمین جلسه شورای مدیران آن اداره پس از آنکه شناسایی از تشدید اقدامات حفاظتی در منابع طبیعی قلمرو داده، امکان برداشت چوب در برخی مناطق جنگل هیرکانی را بوسیله صورت ضمنی تأیید کرده است.

رئیس سازمان جنگل ها درباره لزوم اصابت سریع العمل با قاچاقچیان کوهمیز نیز تصریح کرده است: این سازمان در نگاهداری از جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی با کسی تعارف ندارد و با اقدامات حفاظتی فضا برای قاچاقچیان چوب و چنگ اندازان ناامن می شود.

او نیز پیاده شدن لزوم معارفه و انسداد کامل تمامی جاده های غیرضروری که به جنگل منتهی می شوند تأکید کرده است.

معاونت امور جنگل اداره بیشه ها اما پا بر جا ترین مخاطب اظهارات رئیس دایره بیشه هاست و باید شدیدترین نظارت را به خشکی امدن بیشه هیرکانی داشته باشد. بوسیله همین دلیل این معاونت روز گذشته در بیانیه ای اطلاع دادن کرد: «ممنوعیت بهره برداری چوبی از نیستان های شمال، خط قرمز سازمان است و درون مدیریت درختان شکسته، محذوف و آسیب دیده، با وجود حجم های موجود ماده قانونی علو الذکر، تمام جوانب و حس های رویشگاهی رعایت می شود.» شواهد قاچاق چوب

پس از صدور این بیانیه، ۵تن از متخصصان امور جنگل و منابع طبیعی کشور در نامه ای به عباسعلی نوبخت، معاون امور نیستان راه اندازی بیشه ها اعلام کردند: «اسنادی وجود دارد که نشان می دهد فرمان بهره برداری چوبی از جنگل های هیرکانی صادر شده و حتی مهلت یک ماهه نیز بخاطر اجرایی شدن آن تعیین کرده اند.»

بوسیله تالیف این متخصصان؛ «ماه هاست که مباحثه وقف جنگل ها و مراتع با ضبط تاریخی و رمزگشایی شده آقمشهد در رأس خبرهای منابع غریزی قرار گرفته است. در این مدت فعالان منابع طبیعی، متجاوز کوشیدند تا با نظرات حقوقی و کارشناسی، مباحث را از حواشی و تفسیرهای ناصحیح قوانین بوسیله روی ریل ضابطه بیاورند و روزنه ای بگشایند تا هم هزاران هکتار جنگل آقمشهد نجات یابد و هم تقدیم اراضی ملی بخاطر همیشه اختتام یابد.

داخل میان این همت و عزم فعالان و کارشناسان منابع طبیعی تو حی نگاه داشتن مطالبات برحق و عریض مردم، سکوت بزرگواری موسسه جنگل ها و مراتع کشور، اما بیش تأمل برانگیز بود. داخل میانه این تفریق و تفسیرها خبر آمد که موسسه بیشه ها و مراتع قلمرو با شعار صدور مجوز اجرای طرح گردشگری در علی آباد کتول، بوسیله ظهر در رو بخشی از جنگل های هیرکانی از ثبت جهانی است. این خبر دیگر حاجت بوسیله توجیه بی آرامی ندارد. یعنی سازمانی که باید حافظ جنگل ها باشد، اکنون حافظ سرمایه گذاران شده است؛ آن حزن تنخواه گذاری تو بکرترین خال هیرکانی.»

نویسندگان این روزنامه افزوده اند: «در خیز وجوی راهکاری عرفی جهت ردیابی و ممانعت از چنین اقدامی بودیم که صدور مجوز برداشت درختان شکسته و افتاده توسط این سازمان، به کنیه پرورشی و بهداشتی رسانه ای شد؛ گرچه کارشناسان، صدور چنین مجوزی را شاگرد از ضیق مافیای بهره بردار تخته از جنگل ها می دانند.»

منبع: همشهری - سیدمحمد فخار
  • ۹۹/۰۸/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی