هیوندای

دانشمندان گمان می زنند مردم ها احتمالا بدون کنترل آتش هرگز نمی توانستند مغزهای ارشد را تکامل دهند و از مزیت های آن بهره مند شوند. حال این سؤال مطرح می شود: انسان ها اولین بار چه زمانی کشف کردند چگونه از آتش کاربرد کنند؟

ایان تاترسال، دیرینه انسان شناس و کفش دار بازنشسته ی موزه ی تاریخ طبیعی نیویورک گفت:این سؤال پیچیده ای است. شاید شواهد مربوط بوسیله آتش بوسیله انعام حفظ نشده باشد و آنچه می بینیم، فقط بقایای چیزی باشد که قبلا رکورد بسیار غنی رطوبت بوده است. بااین حال، باز این هم حدس است و ما نمی دانیم.

براساس مطالعه ا ی مروری که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، آنچه کارشناسان می دانند، این است که حدود ۴۰۰ هزار سال پیش آتش با فراوانی بسیار بیشتری تو رکوردهای باستان شناسی سراسر اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا ظاهر شد. کارشناسان چنین در نظر می گیرند که کاربرد آدم ها از آتش زیاد بوده است؛ اگرچه مکان های دارای شواهد هنوزهم نسبتا کمیاب است.

تاترسال گفت حداقل دو مکان جداگانه نشان می دهد که آدم های اولین قبل از ۴۰۰ هزار سال پیش از آتش استفاده می کردند. برای مثال، باستان شناسان تو محوطه ای تو فلسطین اشغالی که قدمت آن به حدود ۸۰۰ هزاره سال می رسد، قطعاتی از چوب سوخته و آتش دان و عقل چخماق پیدا کرده اند.مقاله های مرتبط:اکتشافات اخیر، داستان تکامل و مهاجرت انسان ها را تبدیل داده است۹ حقیقت جالب و باورنکردنی درمورد نئاندرتال هانئاندرتال ها از فاصله دور قادر به شکار حیوانات بودند

براساس وارسی ای که سال ۲۰۱۶ در مجله ی PNAS منتشر شد، دانشمندان در غار واندرورک در آفریقای جنوبی شواهدی صریح کردند که نشان می داد انسان ها حدود یک میلیون سال پیش از آتش استعمال می کردند. آن ها در آن غار بقایای عظم و گیاهان سوخته و چیزی شبیه به آتش دان معلوم کردند. سارا هلوبیک، دیرینه مردم شناس و پژوهشگر زبر دکتری دانشگاه جورج واشنگتن گفت:جایی که شواهد از آنجا می آید، واقعا داخل عمق غار صبر دارد. حتی چنانچه آتش سوزی غریزی در آن اطراف رخ داده باشد، نمی توانسته تا آن اندازه عقب برود. به عبارت دیگر، ظن کمی وجود دارد که این داده ها تصادفی باشند.

اگرچه غار واندرورک اولیه مکانی است که بیشتر کارشناسان عقیده دارند داخل آن انسان از آتش استفاده کرده است، ازنظر تئوری انسان باید خیلی زودتر از این زمان به استفاده از آتش روی آورده باشد.

حدود دومیلیون سال پیش، روده ی انسان ضایع قامت شروع بوسیله کوچک شدن کرد که نشان می دهد چیزی مشابه طبخ خوردنی هضم را بسیار ساده تر کرد. در همین حین، مغز او ابتدا به رشد کرد که به انرژی زیادی حاجت دارد. تاترسال با رمز به پختن گوشت و سبزیجات گفت: «بدون استفاده از آتش برای پختن غذا، این انرژی را از کجا می قابلیت بوسیله دست آورد؟»

هلوبیک برای از کار افتادن استدلال خود به متعاقب نشانه هایی از آتش کنترل شده ی باستانی داخل مکان هایی در کوبی فورا است. کوبی فورا، منطقه ای تو خصیصه کنیا، غنی از بقایای دیرینه انسان شناسی است و قدمتش بوسیله حدود ۱/۶ میلیون سال پیش بازمی گردد. تاکنون، وی استخوان های سوخته ای همراه با مصنوعات دیگر پیدا کرده است. رسوبات سوخته تو محل جداگانه ای جمع شده بودند که نشان می دهد منطقه ای برای نگه داری از آتش و همچنین منطقه ی دیگری حیات داشته است که آدم های باستانی بیشتر زمان خود را در آن سپری می کردند. هلوبیک گفت:در این مرحله، با اطمینان می گویم در این محوطه انسان ها از آتش استفاده می کردند. مرحله ی مربوط باینده پژوهش این است که بگوییم چند مکان دیگر در این منطقه شواهد کاربرد از آتش را دارند.

بااین همه، تمام کارشناسان با هلوبیک برابر نیستند؛ زیرا آتشی که او تو این محل مشهود کرده، ممکن است به دست آدم ها آغاز نشده باشد. این امکان وجود دارد که شواهد از بته هایی نشئت پژمرده باشند که با آتش سوزی طبیعی رک شده باشد.

هر زمانی که استعمال از آتش ظاهر شده باشد، چه ازطریق کسب توانایی گرفتن و کنترل آتش از طبیعت، چه ازطریق ایجاد آتش، تأثیرات درخور توجهی روی تکامل مردم گذاشته است. تاترسال گفت این حکم احتمالا انگیزه افزایش طول عمر شده است و با مهیاکردن مکانی که در آن مردم ها گرد غصه آیند، آن ها را مدنی تر و همراه با ساختن لباس به آن ها کمک کرده است تا به سمت اقلیم های سردتر لول کنند. هلوبیک افزود:استفاده از آتش احتمالا دوست مردم را نیز استحکام کرده است. مزایای استفاده از آن باعث شده پیشرفت های شناختی پیشین را استواری کند و به ایجاد شناخت های بیشتر معاون کرده است. ازآنجاکه آتش عنصر تیره ای است، اگر از آن به درستی استعمال نکنید، آسیب خواهید دید.بیشتر بخوانید:ساخت دستگاهی که می تواند رویای افراد را دستکاری کندآمونیوم نیترات چیست و چگونه موجب انفجار مرگ بار در لبنان شد؟چرا گیاهان سبز هستند؟انتقام جویان یا بازگشت به آینده؛ کدام فیلم، سفر داخل زمان را درست پر حرارت به تصویر می کشد؟مهندسی بی نهایت: تونل مانش، بلندترین تونل والا آبی جهان
  • ۹۹/۰۵/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی