هیوندای

این روزها با مشتعل شدن میدان بورس درون کشور و همین طور اقبال عمومی آدم به سمت آن، تماشاگر ظهور کارشناسانی در قالب اساتید آموزش بورس همچنین هستیم که با هزینه های گزاف رفتار به نمایش ی سیگنال های معاملاتی یا برگزاری کلاس های آموزشی می کنند. جدای از اینکه چندی از آن ها جزو اساتید بازار بورس هستند، اما نباید این نکته را نیز کتمان کرد که بسیاری از افرادی که در حال نمایش پکیج های آموزش بورس با دریافت مبالغ میلیونی هستند، تا اینکه بدیهیات حوزه ی پول و سرمایه را نیز نمی دانند و تو پکیج های آموزشی یا کلاس هایی که عرضه می کنند به اعاده مبانی و اصول نخستین ی بورس کفایت می شود.

از ابتدای رالی بزرگ شاخص بورس، بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان از حبابی بودن شاخص سهام سخن گفته اند و عده ای نیز برخلاف این ادعا معتقدند انتظارات تورمی باعث چنین افزایش تصادفی متمایز تو بورس می شود. داخل این میان تعدادی افراد در شبکه های رمزی ادعایی مطرح کردند مبنی بر اینکه تو کشش فرایند اضافه بی متد ی شاخص بورس، ارج سهام ایران خودرو از شرکت بی ام و (BMW)، یکی از خودروسازان بزرگوار جهان پیشی گرفته است. این افراد با لحاظ قیمت سهام انبازی ایران خودرو مدعی شدند نرخ سهام ایران خودرو حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده و از شرکت های خودروسازی عظیمی مانند مرسدس بنز و بی ام و هم بیشتر است. ادعای اخیر درحالی مطرح می شود که تنها میزان بیع و سود سالانه ی انبازی های یادشده چندبرابر مغز ۴۳ میلیارد دلار است؛ با یک مقایسه ساده می استعداد کذب بودن این ادعا را مدلل یواش. 

با رجوع به سایت سازمان بورس و جست وجوی شرکتایران خودرو متوجه می شویم ارزش بازاری این انبازی حدود ۲.۰۰۰.۰۰۰ میلیارد ریال است که با تبدیل آن به دلار حرفی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار به دست می آید؛ درحالی که ارزش بازاری ب ام و  حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیارد دلار است توجه داشته باشید که نمی استعداد با مقایسه ی ارج بازاری به مقایسه دو شریک پرداخت و باید عوامل دیگری قرین ارزش برند، منفعت سالانه، مسائل مربوط به اقتصاد دیپلماتیک و... را نیز تو چنین مقایسه ای گنجاند؛ اما باز هم بوسیله رویت می رسد بها میدان ایران خودرو زیاد بیشتر از آن است که واقعا باید باشد. عوامل تأثیر گذار بر بها یک سهم

قیمت یک سهم به عوامل پرشماری وفاق دارد که سودآوری و میزان فروش عزب یکی از آن ها است. اگرچه ممکن است سودآوری مهم ترین عامل باشد؛ اما تنها عامل برای تعیین ارزش سهام محو. بسیار پیش آمده که شرکتی چند سال با زیان انباشته مواجه بوده باشد اما سهام داران که رویت بلند مدت به سهام داشته اند مشتاق بوسیله خرید آن بوده اند. بخاطر درک بیشتر مطلب بهتر است به برخی از عمده ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت سهام تو بورس ایران بپردازیم:۱. سودآوری

یکی از ابتدایی محرک های اقتصادی بخاطر تنخواه گذاری روی یک همدستی مدل سودآوری آن است. هرچه میزان سودآوری یک سهم بیشتر باشد و از طرف دیگر، این سودآوری جماز سرمد بماند، بها تسهیم نزد سرمایه گذاران افزایش پدیدار می درنگ. نرخ گذاری براساس سودآوری مشارکت عموما ازطریق روش P/E ارتکاب می شود.

داخل روش P/E قیمت سهام کنار EPS آن شاخه می شود. EPS میزان سودی است که شرکت به ازای هر تسهیم بوسیله دست می آورد؛ بوسیله عنوان مثال چنانچه شرکتی یک میلیون سهم منتشر کرده و در آخر سال ۱۰۰ میلیون تومان منفعت خالص به دست آورده باشد، EPS آن برابر با ۱۰۰ خواهد شد. حال اگر مقدار تسهیم را تقسیم پهلو EPS کنیم نسبت P/E بدست می آید. این نسبت نشان می دهد که سرمایه گذاران به ازای هر یک ریال سود، حاضرند چند ریال هزینه کنند.

بی شک نحو P/E تو تک ایران خودرو و برخی دیگر از همکاری های بورسی درحال حاضر بوسیله راحتی زیبنده کاربرد نیست؛ چرا که این شرکت ها مدت ها است زیان قریه هستند؛ البته این موضوع فقط در مورد شرکت های ضرر بطرف خانه صادق ازاله. بسیاری از مشارکت هایی که در راسته بورس ایران حضور دارند، P/E بسیار فوقانی دارند که بعضا به چندهزار نیز می رسد تو حالی که این عدد در بازارهای جهانی کوچکتر ۱۰ است. ۲. دارایی ها:

اگرچه شریک شدن هایی مانند ایران خودرو خسران ده هستند، اما این به معنای بی ارزش بودن آن ها نیست. هنگامی که شما سهامی می بیع خود را علاوه بر منفعت شرکت، درون اموال های شرکت نیز باهم اتحاد کردن می کنید. داخل وضعیت امروز یکی از مهم ترین علت های مردم برای ادخال بوسیله بورس شراکت تو سرمایه های شرکت ها است. هنگامی که آدم هوی تورم بالایی دارند، اولیه اقدام آن ها، حرکت به سمت معامله مایملک های تنخواه ای است. این دارایی ها می تواند مسکن، طلا، ارز و حتی ارز های دیجیتال باشد. سهام شریک ها نیز نوعی مایملک سرمایه ای بخاطر محافظت در مقابل تورم محسوب می شود نه به خاطر سودآوری همدستی بلکه به خاطر مایملک های آن .۳. انتظارات تورمی:

چنانچه سرمایه گذار انتظار تورم بیشتر داشته باشد، هوی بیشتری به سودا کالاهای سرمایه ای از خود نشان می دهد. پس قیمت بالای سهام درون بورس تا حدودی منعکس کننده انتظارات تورمی سرمایه گذاران است. به رویت می رسد آدم خواست تورم های بسیار اعلی از میزان کنونی را دارند و اگر نوبت بتواند این انتظارات را ایستا کند، قطعا رشد سرگیجه آور بورس متوقف یا حتی معکوس می شود. این مهم ترین عامل در افزایش نرخ سهامی متشابه ایران خودرو و سایر سهام موجود در بازار محسوب می شود. داخل اوایل سال جاری که دلار داخل حدود مقدار ۱۶ هزار تومان بوسیله سر می برد، ارزش راسته سهام ایران خودرو از باهم اتحاد کردن رنو پیشی گرفت، در حالیکه پس از جهش مجدد نرخ ارز تا ۲۳ هزار دلار این ارزش نیز کاهش یافت، حال آنکه انتظارات تورمی و بیع تسهیم از سوی متقاضیان باعث شد که فقط درون طول یک روز پس از گرانبها شدن دلار، ارزش هر تسهیم ایران خودرو بیش از ۲۲ درصد افزایش را تماشاگر باشد. با جهش مجدد مقدار ارز این امکان وجود دارد که یکبار دیگر ارج سهام شرکت ایران خودرو (از رویت دلاری) کاهش پیدا کند و این یکی از انتظارات تنخواه گذاران برای آینده سهم است. ۴. انحصارات و معاون های دولتی:

یکی از عمده ترین فاکتورها برای ارج گذاری سهام داخل بورس معیار ابتیاع محصولات شرکت است. چنانچه یک همدستی راسته کشور را تو زمینه ای اختصاص در منحصر داشته باشد یا طالع تضمین یواش همواره خریدار محصولات شرکت خواهد حیات یا هموار از دولت یارانه های ارزی دریافت کند، در این صورت اعتماد تنخواه گذاران برای خرید سهام مشارکت تا اینکه با حیات زیان ده وجود داشتن آن تکثیر می یابد؛ چراکه سرمایه گذار اطمینان دارد در هر قیافه حمایت دولت از شریک شدن وجود خواهد داشت و شرکت ورشکسته نخواهد شد.۵. سایر اموال های باهم اتحاد کردن:

دارایی های شرکت عزب محدود به زمین و ساختمان و تولیدات و سایر دارایی های فکری نیست. خود همدستی ها نیز در قالب یک شخصیت حقوقی می توانند تو بورس فعالیت کرده و از افزایش ارزش سهام سایر مشارکت ها کاربرد کنند. هنگام تعیین ارج یک همکاری تنها نمی قابلیت به مقیاس منفعت و خسران خواه مایملک های آن بسنده کرد، بلکه باید سایر دارایی های شرکت از جمله زنبیل سهام، اوراق بدهی ی خریداری شده توسط انبازی و... را همچنین در این محاسبات دخیل کنیم؛ به عنوان مثال همکاری سرمایه گذاری سمند متعلق به ایران خودرو، داخل انتهای خرداد سال ۹۹  حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان یا بوسیله پول امروز ۱۰ میلیارد دلار سهام از انواع شرکت های بورسی و غیربورسی دراختیار داشته که این موضوع به افزایش قیمت سهام آن کمک می کند و این به معنای افزودن ارج سهام باهم اتحاد کردن مام است. در حالی که شرکت های اروپایی شبیه شرکت های ایرانی به بنگاه داری نمی پردازند و سود خود را بیشتر از روال صنعت خود تامین می کنند؛ البته انبازی های خودروسازی شراکت هایی با سایر خودروسازان دارند، اما شبیه خودروسازان داخلی سهام صنایعی مانند سیمان، بانک، بیمه و ساختمان را تو پورتفوی خود ندارند.سخن پایانی:

همان طور که گفته شد ادعای گذر قیمت ایران خودرو از بی ام و خواه مرسدس بنز و حتی باهم اتحاد کردن های پایین رده تر متشابه هیوندای و مزدا از زمینه کذب است. اما آیا ایران خودرو یا سایر نمادهای بورسی دارای حباب هستند؟

درواقع نمی توان با قطعیت چنین نظری قسط. بوسیله حدس متجاوز تعداد اضافی از نمادهای بورسی در وضعیت کنونی زیاد اعلی از نرخ واقعی و قیمت ذاتی آن ها معامله می شوند؛ اما این به معنای حبابی بودن قیمت ها محو. این به معنای آن است که سرمایه گذار فرض می کند این مشارکت درآینده ارزشی بیشتر از آنچه اینک دارد، به دست خواهد آورد. این افزایش ارزش می تواند ازطریق افزایش فروش، اضافه سود، تکثیر مقدار اموال ها و... صورت پذیرد. درون شرایط کنونی که عدم قطعیت فوقانی نسبت به آینده ی قناعت وجود دارد ناچیز کسی می تواند تشخیص دهد شرایط به چه رخ پیش خواهد رفت. 

از طرف دیگر با توجه به مشکلات جهانی ناشی از بیماری کرونا، بایکوت ها، کاهش ارزش و مدل فروش نفت و... تفریق ها و فرمول های بنیادین برای کمیت گیری نرخ پا بر جا سهام چندان جوابگو نخواهند بود. اکثر افرادی که از حباب بودن یا حباب نبودن سهام مصاحبت می کنند، عزب بر روی انتزاع های شخصی خویشتن اتکا دارند که مقدور است جماز یا خبط باشد؛ اما چیزی که مشخص است در وضعیت کنونی نمی نبوغ حکم وظیفه شناس و ۱۰۰ درصدی صادر کرد.

در عاقبت باید این نکته تذکر داده شود که این مطلب توجیهی برای فروش یا ابتیاع سهام ایران خودرو و هیچگاه سهام دیگر بورسی تراشیدن و تنها پاسخی به ادعایی است که اخیرا در شبکه های رمزی به گونه بی ریا است؛ بنابراین باید سرمایه گذاران علم با آموزش و اطلاعات کافی مخبر بورس شوند و فریب بعضی مدعیان و مدرسین دروغین را که در شبکه های مدنی فعالیت می کنند، نخورند. بیشتر بخوانید:گزارش مالی اپل برای منفصل ثالث ۲۰۲۰ منتشر شد؛ عملکرد فراتر از مراد با بود دنیاگیری ویروس کروناگزارش مالی سه ماهه دوم 2020 ال جی منتشر شدکوالکام عملکرد بهتر از پیش بینی را برای انفصال سومین سال مالی ۲۰۲۰ گزارش کردسود عملیاتی سامسونگ در گسستگی دوم ۲۰۲۰ باوجود غوغا کرونا تکثیر یافتمک کنزی اسکات، شوهر سابق جف بزوس، ۱/۷ میلیارد دلار از ثروت خویشتن را به امور خیریه بخشید
  • ۹۹/۰۵/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی