هیوندای

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از لایوساینس مرزوبوم اپیدمیولوژی دانش های زیست شناسی، پزشکی بالینی، جامعه شناسی، ریاضیات و بومشناسی را ترکیب می نرم تا به درک الگوهای مشکلات بهداشتی برسد و سلامت انسانی را داخل سراسر جهان بهبود بخشد. مفاهیم: اپیدمیولوژی چیست؟

اپیدمیولوژی ابزاری برای خویش گسترش مصیبت در جمعیت و عوامل موثر به خشکی امدن عالمگیر بیشتر خواه کمینه مصیبت  و شیوه های پیشگیری از بلای ناگهانی است.

کلمه اپیدمیولوژی یعنی بررسی اپیدمی از کلمات یونانی epi به معنای «به خشکی امدن روی» خواه «روی اعطا کردن» و demos به معنای مردم گرفته شده است. بنابراین اپیدمیولوژی به معنای لغوی به معنای معاینه آنچه بر انسان صورت می دهد، است.

بقراط، پزشک باستانی یونان را پدر اپیدمیولوژی می خوانند. بقراط که درون فاصله قرن های چهارم و پنجم پیش از میلاد می زیست که اغلب درمان ها و طبابت ها پهلو خرافات متکی بود، نخستین کسی بود که فکر عقلانی را داخل نسبت دادن مشکلات بهداشتی به عوامل محیطی خواه طبیعی به کار برد. او درمان هایی مثل جراحی، تغییرات رژیم غذایی و داروهای گیاهی را پیشنهاد کرد. او همچنین زبان های «آندمیک» (بیماری که مختص یک ملک برملا است) و «اپیدمیک» یا (بیماری که مختص یک زمان محسوس است) را ساخت که متخصصان اپیدمیولوژی یا اپیدمیولوژیست ها (همگی گیری شناسان) امروز بی آرامی بوسیله کار می برند.

اپیدمیولوژیست ها را می توان پزشکان مجعد ها نامید. پزشک بالینی از این محاسبه با اپیدمیولوژیست متفاوت است که بر مصونیت و بهزیستی بیماران منفرد، امتیاز و درمان هر بیمار بر اساس داوری بالینی، امتحان و دانش علمی متمرکز است. داخل مقابل، اپیدمیولوژیست بر اشتی همگانی جوامع و گاهی مردم در پری های جهانی تمرکز دارد. این متخصصان جدیت می کنند منشا بلای ناگهانی و سایر اثرات سلبی آن بر سلامت را دریابند و تخمین بزنند چند نفر از مردم در معرض این بلای ناگهانی هستند و این بیماری چگونه ممکن است در انباشتگی انتشار یابد.

اپیدمیولوژیست ها از آمار، نمونه های ریاضی و زیست شناختی و دانسته های علمی استفاده می کنند تا اقدامات متناسب بهداشت اشتراکی برای کنترل و پیشگیری از مشکلات بهداشتی را تعیین کنند.

گرچه اپیدمیولوژی با بیماری های عفونی و شیوع بیماری های منتقل کننده شبیه پاندمی کووید-۱۹ مربوط می شود، ولی متخصصان این لفافه نیز به تجسس بیماری های جاهل واگیر ماند شیوع عالمگیر سرطان ریه به علت سیگار کشیدن یا افزودن مدل قتل در یک جامعه حزن می پردازند. گرچه موجب این مشکلات بهداشتی ممکن است متفاوت باشد، بسیاری از ابزارهایی که اپیدمیولوژیست ها برای این موضوعات بوسیله فقره می برند، شبیه هستند.

مثلث اپیدمیولوژیکی 

هر اپیدمیولوژیستی مثل یک کارآگاه محقق بیماری لازم است مجموعه فراخ ای از وسایل را برای کشف کردن و مطالعه سرنخ ها در اختیار داشته باشد. در مرکز این مجموعه ابزارها «مثلث اپیدمیولوژیکی» فراغت می گیرد.

این مثلث مدلی است که وابستگی میان موجب بیماری و شرایط اجازه دهنده به پراکندن یا تکثیر آن را توضیح می دهد. این مثلث سه گوشه دارد که بیانگر  سه گنجایش هر پرسیدن درستی در این اساس استک چه کسی، چه چیزی و کجا.

«چه کسی» درون اینجا میزبان است یا انحصاری که بیماری را دارد. «چه چیزی» عامل یا علت بلای ناگهانی است. «کجا» به معنای فضا یا عوامل اجنبی است که ایجاد بلای ناگهانی را اجازه می دهند یا بوسیله سرایت بیماری کمک می کنند.

هدف اپیدمیولوژیست این است که اطلاعاتی را کشف کند به حد تماس میان گوشه های این مثلث معاون کنند، یعنی ارتباط میان میزبان، عامل و فضا را پیمانه و ترویج بیماری را متوقف کنند.

بخاطر مثال، در روزگاران گذشته، اگر پزشکی میکروبی را که عامل یک بیماری بود، پیدا می کرد، فدایی فکر می کردند بغرنج آن مصیبت حل شده است. زمان حال می دانیم فقط یافتن میکروب عامل بیماری کافی حلق- اپیدمیولوژی بوسیله نشانی رشته تلفیقی است به بررسی چگونگی رابطه دوسویه میزبان و محیط که به ابداع بیماری منجر می شود، می پردازد. اپیدمیولوژیست ها با کاربرد طراحی های مطالعات پیشرفته و تکنیک های تحلیلی غم داده ها مربوط به آدم ها یا میزبان ها از جمله عوامل زمینه ساز ژنتیکی و هم داده ها مربوط به میکروب ها را کاربرد می کنند تا خویش ژرف زیرفون از بیماری به مشت آورند. اپیدمیولوژیست ها و بحران کووید-۱۹

در دعوا اخیر پاندمی کووید-۱۹ نیز می استعداد نقش اپیدمیولوژیست ها را نظر. اخیرا متخصصان اپیدمیولوژی در ایمپریال کالج لندن به سرپرستی نیل فرگوسن یک مدل ریاضی ارائه دادند که اثرات بالقوه این بیماری را بر حسب اینکه چه نحو پیشگیری به کار پژمرده شود، علامت می عدل. انتشار ویروس کرونای جدید که درون دهات ووهان چین اول شد و تو همه جهان اتساع یافت، باعث تحت فشار قرار گرفتن بیمارستان ها شده است که فاقد پرسنل و برگ کافی بخاطر درمان موج فزاینده بیماران هستند.

پژوهشگران ایمپریال کالج با مدل سازی ریاضی خود علامت دادند که راهبردهای محاکمه بهداشتی که بر مبنای «تخفیف» (mitigation) شیوع ویروس کرونا هستند، امکان پذیر است احصائیه مرگ ها را بوسیله شقه کاهش دهند و میزان اوج تقاضا برای نگهداری بهداشتی را تا دو سوم پایین بیاورند، اما تاثیر آنها بخاطر جلوگیری از سیری ظرفیت ترتیب بهداشتی کافی نخواهد بود.

این اپیدمیولوژیست ها درون مبادله پیشنهاد کردند «مداخلات شدیدتری» (خاموش کردن suppression) مانند دوری گزینی مدنی در ابعاد گسترده (مثل تعطیلی طولانی شهرها) انجام شود تا سرعت گستردن ویروس داخل جامعه کاهش یابد و از مرگ میلون ها نفر جلوگیری شود.

پیشنهادات فرگوسن و همکارانش مبنای محاکمه های عمومی در بسیاری از کشورها شده است که امیدوارند با به کار انعقاد آنها با پهن کردن ظاهر نمو صعودی موارد جدید بیماری، پهلو این شیوع غلبه کنند. پهن کردن روشن شیوع ویروس کرونا یعنی چه؟ مجله مهم بوسیله وزیر بهداشت | از سناریوی «کنف پرسنل» زین کنید | سیل اپیدمی سهمگین خواهد وجود
  • ۹۹/۰۱/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی