هیوندای

چاک پدل، روز یکشنبه ۲۴ آذر در سن ۸۲ سالگی در منزل شخصی خویشتن واقع در سانتاکروز کالیفرنیا، بوسیله علت مصیبت عطارد لوزالمعده دیده از گیتی فروبست. این مهندس و کارآفرین بزرگ درون سال ۱۹۷۴، با نقشه کشی یک ریزپردازنده مناسب قیمت ۲۵ دلاری، تغییر بزرگی تو تولید متراکم کامپیوترهای شخصی ایجاد کرد.مقاله های مرتبط:بیل گیتس داخل مصاحبه ای متاخر از خصوصیات عالی استیو جابز گفتگو می کندبیوگرافی استیو وزنیاک، هم زمینه گذار باهم اتحاد کردن اپل

در این سال، آقای پدل و بعضی دیگر از مهندسان شرکت موتورلا در حال نقشه کشی یک تراشه سیلیکونی جدید بودند، تا اینکه مجله ای از مدیران شرکت گرفتن کرد که از او خواسته بودند تا پروژه را متوقف کند.

رخنه پدل داخل رویای ساخت خراش فوق العاده ارزانی وجود که می توانست درون طیف وسیعی از ابزار و دستگاه های جدید مثل کامپیوترهای شخصی و سامان های صندوق داری استفاده گسترده داشته باشد. اما مدیران همدستی این اختراع شیفته و ارزان را رقیبی شوهردار برای پردازنده ۳۰۰ دلاری که موتورلا همان سال از آن رونمایی کرده بود، می دانستند.

بنابراین آقای پدل، این پروژه را به باهم اتحاد کردن فناوری MOS  واقع تو ولی فورج، که رقیب موتورلا در ساخت پردازنده محسوب می شد نقل مکان کرد و البته ۷ نفر از مهندسان این همدستی نیز به همراه او موتورلا را ترک کردند و در آنجا حیات که چاک پدل، پردازنده ۲۵ دلاری موسوم بوسیله 6502 را تولید کرد.  ۲۵ دلار تو سال ۱۹۷۴ مبلغی برابر با خرج یک وعده شام ۴ نفره بوده است؛ رقمی تقریبا اندازه با ۱۳۰ دلار امروز.



اعلان پردازنده ۲۵ دلاری همدستی MOS در سال ۱۹۷۵

خلق همین تراشه های کم قیمت ارج بود که اولیه موج بزرگ تولید کامپیوترهای شخصی مانند اپل۲ و کومودور PET را درون آمریکا و انگلستان درون پی داشت.

چاک پدل در سال ۲۰۱۴ تو مصاحبه ای با کفش تاریخ کامپیوتر داخل مورد این اتفاق گفت: راسته نیازمند یک [تراشه]  ارزان بود.

طی سال های بعد، اینتل، غول خراش سازی در کالیفرنیای شمالی تقلا کرد تا تصرف و فقره پیدایش کامپیوترهای خانگی را کوچکتر تفوق خویشتن درآورد، اما به جای سیلیکون ولی، این ولی فورج (محل استقرار باهم اتحاد کردن فناوری MOS) وجود که احتیاج بازار را تأمین می کرد.

داگ فربرن یکی از مدیران ارسی تاریخچه کامپیوتر درون کالیفرنیا در تک او می گوید:چاک پدل یکی از بزرگترین قهرمانان درود نشده عصر کامپیوترهای شخصی است. در واقع تمامی کامپیوترهای شخصی موفق و پرفروش آن دوران با پردازنده 6502 ساخته شده اند؛ نه توسط اینتل و نه شرکت های دیگر.

چارلز اینگرهام پدل در سال ۱۹۳۷ در بطرف خانه Main بوسیله دنیا آمد. پدرش فروشنده و مادر او طراح مجلات بود. او در بچگی آرزو داشت که گوینده رادیو شود اما پس از اینکه قبض تو شالوده مهندسی استعداد بیشتری دارد، برای تحصیل به دانشگاه مهندسی Main رفت.

پس از فارغ الحصیلی در ابتدا بوسیله استخدام جنرال الکتریک در آمد و بعد به موتورولا الحاقیه و در این شرکت حکم بر روی تراشه ۳۰۰ دلاری موسوم بوسیله 6800 را آغاز کرد. هنگامی که مدیران موتورلا طی نامه ای از او خواستند تا فرمان پهلو روی پروژه تولید پردازنده ارزان نرخ خویشتن را متوقف کند، او درون مجله ای پاسخ رحم که چون شرکت، این پروژه را رها کرده است، تمامی فعالیت های عمل شده و دستاوردهای پروژه 6502 متعلق به او خواهند بود.

وقتی پدل ایده ساخت پردازنده جدید خویشتن را نزد یکی از بنیانگذاران همدستی فناوری MOS برد، این شخص از بیم اقدام قانونی و شکایت موتورولا پروژه را رگه کرد. اما بنیانگذار دیگر شرکت، John Paivinen که پیش از آن درون جنرال الکتریک همکار پدل بود، حاضر به همکاری با این پروژه شد.

همان نعوظ که پیش دماغ می شد، موتورولا به دلیل کوچ پدل و ۷ مهندس دیگر این مشارکت بوسیله ولی فورج و تولید این تراشه جدید به دادگاه شکایت کرد و پس از سال ها مجادله حقوقی، شریک شدن فناوری MOS به پرداخت جریمه ۲۰۰ هزاره دلاری محکوم شد.

چاک پدل در MOS کامپیوتری شخصی مبتنی پیاده شدن پردازنده خود با معروفیت KIM-1 تولید کرد و البته دو جوان با اشتهار های استیو جابز و استیو وزنیاک که به رطوبت شرکتی با معروفیت اپل تأسیس کرده بودند نیز از مشتریان این تراش ارزان بها ۲۵ دلاری بودند.

در سال ۱۹۷۶ شرکتی به صیت ماشین های اداری کومودورکه تولید کننده ماشین شمار بود، شرکت فناوری MOS را خریداری کرد و به این ترتیب، منفذ پدل به یکی از مهندسان ارشد شرکت کومودور تبدیل شد.



کومودور PET مبتنی بر ریزپردازنده 6205 شرکت MOS

چندی بعد جابز و وزنیاک بوسیله این شرکت پیشنهاد فروش اپل را دادند که با مخالفت کومودور روبرو شد. پدل و همکارانش در کومودور، کامپیوتری شخصی مبتنی پهلو 6502 ساختند که کومودور PET نام گرفت و ۴۹۵ دلار قیمت داشت.

جالب است که بدانید خراش 6502  در کنسول های بازی آتاری و اولین کامپیوترهای انحصاری بریتانیا یعنی BBC MICRO رو نیز به امر رفته است.

درون اوایل دهه ۱۹۸۰ چاک پدل شرکتی با نام  NNA را بنا نهاد و  تو آن کامپیوتری مدل سازی کرد که حافظه تعویض پذیر داشته باشد و این امکان را به کاربر خود می داد که بتواند معلومات را از جایی بوسیله جای دیگر منتقل کند؛ اختراعی که شاید بتوان آن را بابا ذهن فلش امروزی دانست.



تصویر رخنه پدل داخل سال ۱۹۷۷

اگرچه امکان پذیر است دوران کامپیوترهای شخصی رو بوسیله افول باشد اما میراث رخنه پدل هنوز پابرجا است. اختراع او باعث شد تا کامپیوترهای خانگی، مقرون به صرفه و همه گیر شوند و تمامی فناوری های پیشرفته امروزی از گوشی های هوشمند گرفته تا هر دستگاه ای که پردازنده ها در ساخت آن نقش دارند، بوسیله نوعی بدهکار ایده ای هستند که پدل ۴۵ سال پیش، رویای آن را در سر می پروراند.

بیشتر بخوانید:پردازنده QuickSilver آمپر با ۸۰ هسته پردازشی در نحو استارتقای نخستین نسل از پردازنده های رایزن به لیتوگرافی ۱۲ نانومتریپردازنده های سری U تایگرلیک اینتل ۳۲ تا ۶۲ درصد سریع تر از سری Ice Lake هستنداینتل مهندس بزرگ AMD را برای رهبری بسرنوشت شوم دچار کردن کارت های گرافیک استخدام کردپلتفرم DRIVE AGX Orin انویدیا با ۱۲ هسته هرکول، ۱۷ میلیارد ترانزیستور دارد
  • ۹۸/۱۰/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی